Monday, February 8, 2010

Bestrålt krydder? - laksemiddag med gammastråling fra Fjordland?



Jeg var i butikken i dag og leste ingrediensene bak en pakke med Fjordland laksemiddag, her leser jeg "Bestrålet krydder" og bestemmer meg for heller å gå for noe annet. Nå tapte Fjordland riktignok ikke noe på dette, fordi dette andre jeg gikk for ble risengrynsgrøt - som bare inneholdt helmelk, ris og salt - så pengene mine fikk de likevel.

Tok en rask Google da jeg kom hjem og i følge Teknisk Ukeblad er bestrålt krydder helt harmløst. Men det sier vel Toro om smaksforsterkeren MSG også, så om man skal stole på dette er vel en annen sak ..

Industrien sier alltid noe er harmløst helt til det blir bevist at det ikke er det - så eneste måten man være sikker på at et visst E-stoff eller "bestrålet krydder" ikke gir en kreft før man fyller 55 er å unngå det. Lag maten fra bunnen av med økologiske ingredienser.

No comments: